Icon Pocetna > Vijesti > News > Kako je propala banjalučka privreda (VI) – „Do rata gigant, poslije rata – stečaj“
Icon Korisnik
Cao Gost
IP-Adresa: 18.191.5.239

Korisnicko ime
Lozinka
Icon Trazi na stranici
Kako je propala banjalučka privreda (VI) – „Do rata gigant, poslije rata – stečaj“
Datum 28/07/2015 11:01  Clan Administrator  Posjete 1415  Jezik Global
 
blusrcu.ba-Kako je propala banjalučka privreda (VI) – „Do rata gigant, poslije rata – stečaj“– „Unis“ je bi­lo naj­pro­fi­ta­bil­ni­je pre­du­ze­Ä‡e u Ba­nja­lu­ci. U naj­bo­ljim vre­me­ni­ma go­diš­nji pri­hod je do­se­zao i do 130 mi­li­ona ma­ra­ka
 
– Ni­je bi­la go­di­ne bez če­ti­ri do pet mi­li­ona ma­ra­ka čis­te do­bi­ti









BA­NJA­LU­KA – Pet go­di­na na­kon otva­ra­nja ste­Äa­ja u fa­bri­ci „UNIS – va­lja­oni­ca hla­dno va­lja­nih tra­ka“ i njen du­go­go­diš­nji di­re­ktor Mi­Ä‡o Mi­lo­va­no­vić i ste­Äaj­ni upra­vnik Sa­vo Še­va­lje­vić sla­Å¾u se u je­dnom – ovom ba­nja­lu­Äkom pri­vre­dnom gi­gan­tu po­sli­je ra­ta ni­je bi­lo spa­sa.unis ramici014

Ko­li­ko, za­pra­vo, ovo pre­du­ze­Ä‡e ni­je ima­lo bu­du­Ä‡nost po­ka­zu­je i po­da­tak da opre­ma ko­ja je pri­je dvi­je go­di­ne pro­da­ta Ho­lan­Ä‘a­ni­ma i da­lje sto­ji u „Uni­su“, jer oni ne mo­gu da na­Ä‘u kup­ca ko­jem bi je pre­pro­da­li.

Fa­bri­ka „UNIS – va­lja­oni­ca hla­dno va­lja­nih tra­ka“ bi­la je je­dno od naj­pro­fi­ta­bil­ni­jih pre­du­ze­Ä‡a u Ba­nja­lu­ci. Smje­šte­na u Ra­mi­Ä‡i­ma, na 323.000 kva­dra­tnih me­ta­ra ze­mlji­šta i ha­lom od 29.460 kva­dra­ta, ova fa­bri­ka je du­go go­di­na bi­la ja­dan od sim­bo­la Ba­nja­lu­ke.

„Unis“ je od de­cem­bra 1995. go­di­ne do otva­ra­nja ste­Äa­ja „ži­vio“ od ki­ri­je me­Ä‘u­na­ro­dnih voj­nih sna­ga u BiH, ko­je su iznaj­mlji­va­le nje­go­ve proi­zvo­dne ha­le.

Vla­da RS je pri­va­ti­za­ci­oni plan za pro­da­ju ovog pre­du­ze­Ä‡a usvo­ji­la kra­jem de­cem­bra 2009. go­di­ne. Kra­jem ma­ja 2013. go­di­ne „Unis – va­lja­oni­ca HVT“ pro­da­ta je za 6,5 mi­li­ona KM.

Ste­Äaj­ni upra­vnik „Uni­sa“ Sa­vo Še­va­lje­vić je za­do­vo­ljan pos­ti­gnu­tom ci­je­na od 6,5 mi­li­ona KM. Na li­ci­ta­ci­ji je pro­da­to 24 he­kta­ra ze­mlji­šta, od če­ga če­ti­ri he­kta­ra za­uzi­ma­ju obje­kti, a 20 he­kta­ra je slo­bo­dno.

‘Unis’ obje­kti­vno vi­še ni­je mo­rao da nas­ta­vi s ra­dom. Te­hno­lo­gi­ja je zas­tar­je­la, za­gri­ja­va­nje i rad bi­li su na stru­ju, a tro­ško­vi elek­tri­Äne ener­gi­je izno­si­li su ko­li­ko svih do­ma­Ä‡in­sta­va Ba­nje­lu­ke. Po­ku­šao sam da ura­dim re­or­ga­ni­za­ci­ju, ali za to ni­je pos­ta­ja­la ni­ka­kva šan­sa. Raz­go­va­rao sam s lju­di­ma iz Sme­de­re­va, Ja­se­ni­ca, Sko­plja, Ka­to­vi­ca, Ukra­ji­ne i Ru­si­je. Svi su do­la­zi­li, gle­da­li i za­klju­Äi­li da ‘Unis’ ne mo­Å¾e po­no­vo da kre­ne s proi­zvo­dnjom. Svi su tra­Å¾i­li da te­hno­lo­ški pro­ces bu­de na gas, ali to ni­je bi­lo mo­gu­Ä‡e. Ka­pa­ci­tet ‘Uni­sa’ je bio 110.000 to­na, ali se sa­mo u je­dnoj go­di­ni pri­bli­Å¾io toj ci­fri – 106.000 to­na. To je odli­Äan re­zul­tat, ali odnos sna­ga se pro­mi­je­nio – da bi je­dna fir­ma bi­la ren­ta­bil­na, ne­op­ho­dno je da go­diš­nje proi­zvo­di mi­ni­mal­no 1,3 mi­li­ona to­na„, ka­Å¾e Še­va­lje­vić.

On do­da­je da je „Unis“ pri­je ra­ta ra­dio vi­še ne­go do­bro, jer je trži­šte bi­lo za­tvo­re­no. Ju­go­sla­vi­ja je ima­la 22 mi­li­ona sta­no­vni­ka i bi­lo je la­ko pla­si­ra­ti ro­bu na ta­kvo trži­šte. To je bi­la proi­zvo­dnja na­mi­je­nje­na bi­je­loj te­hni­ci i kup­ci su bi­li una­pri­jed odre­Ä‘e­ni. Bi­lo je i izvo­za, ali vi­še od 75 od­sto ro­be je pla­si­ra­no na do­ma­Ä‡e trži­šte. Si­ro­vi­ne su ta­da do­la­zi­le iz is­to­Äne Evro­pe, a ci­je­ne su bi­le nis­ke.unis ramici016

Ali, tvrdi Še­va­lje­vić, sve se to pro­mi­je­ni­lo i ni­je pos­to­ja­la ni­ka­kva šan­sa da fir­ma nas­ta­vi s proi­zvo­dnjom.

‘Unis’ je do­bar pri­mjer ka­ko se mo­Å¾e pris­tu­pi­ti ste­Äaj­nom pos­tup­ku. Svu imo­vi­nu ‘Uni­sa’ sa­Äu­vao je OHR. Ta­daš­nji me­na­džment je bio mu­dar i odmah je po­kre­nuo ste­Äaj. Ni­je če­kao da do­Ä‘e do es­ka­la­ci­je tro­ško­ve i ni­je se za­du­Å¾i­vao kao što to ve­Ä‡i­na ra­di. Na­šao sam ne­ka du­go­va­nja pre­ma ra­dni­ci­ma, ali sve je to brzo is­pla­Ä‡e­no. I još je os­ta­lo da is­pla­ti­mo akci­ona­re i njih će­mo is­pla­ti­ti po vri­je­dnos­ti akci­je, a ka­ko stva­ri za sa­da sto­je, vri­je­dnost akci­ja će bi­ti ve­Ä‡a na­kon za­tva­ra­nja ste­Äa­ja, ne­go pri­je otva­ra­nja is­tog, što je sva­ka­ko izne­na­Ä‘u­ju­Ä‡e i zvu­Äi go­to­vo ne­vje­ro­va­tno„, is­ta­kao je Še­va­lje­vić.

Mi­Ä‡o Mi­lo­va­no­vić je bio di­re­ktor „Uni­sa“ od sep­tem­bra 1998. go­di­ne do ma­ja 2010. go­di­ne. On da­nas tvrdi da je odlu­ka da se „Unis“ svo­je­vre­me­no iz­mjes­ti u Ra­mi­Ä‡e bi­la po­li­ti­Äke pri­ro­de i da ni­je­dno pre­du­ze­Ä‡e ta­kvog pro­fi­la tu ni­je mo­glo da op­sta­ne.

U bli­zi­ni ‘Uni­sa’ ne pos­to­ji vo­de­ni tok. Ili bar že­lje­zni­Äka pru­ga. Tro­ško­vi tran­spor­ta zbog to­ga su bi­li ogro­mni. Pre­du­ze­Ä‡a ko­ja se ba­ve ta­kvim po­slo­vi­ma, a ni­su po­red vo­de­nog to­ka, ne­ma­ju ni­ka­kvu šan­su da op­sta­nu. Izu­ze­tno pa­me­tan me­na­džment sva­ka­ko je klju­Äni ra­zlog za­što je to pre­du­ze­Ä‡e ta­da bi­lo to­li­ko us­pje­šno. Po­red to­ga, mno­ge okol­nos­ti su išle na ru­ku ‘Uni­su’ – od za­tvo­re­nog trži­šte do či­nje­ni­ce da je tih go­di­na iz­gor­je­la va­lja­oni­ca hla­dnih tra­ka u Sme­de­re­vu. Me­na­džment ‘Uni­sa’ je te­hni­Äki bio is­pred svih sli­Änih pos­tro­je­nja – is­pred slo­ve­na­Äkih že­lje­za­ra, is­pred va­lja­oni­ce u Sko­plju i is­pred va­lja­oni­ce u Sme­de­re­vu„, ka­Å¾e Mi­lo­va­no­vić.

Proi­zvo­dnja je, do­da­je on, u „Uni­su“ sta­la to­kom ra­ta i po­sli­je ni­je mo­gla da se nas­ta­vi. Si­ro­vi­na ni­je mo­gla da se do­bi­je ni na ko­ji na­Äin. Ta­ko ma­la proi­zvo­dnja, di­slo­ci­ra­na u kon­ti­nen­tal­ni dio je­dnos­ta­vno ni­je ima­la šan­su da pre­Å¾i­vi.

Bi­la je pu­ka uto­pi­ja da se taj sis­tem mo­gao re­ha­bi­li­to­va­ti. Da li se mo­glo ne­što dru­go na­pra­vi­ti? Mo­glo je. Šta? Ne znam ni sam, ali mo­glo je i tre­ba­lo je po­ku­ša­ti. Jer ni­je­dno pre­du­ze­Ä‡e ni­je ima­lo ta­kvu in­fras­tru­ktu­ru u Ba­nja­lu­ci – de­vet ki­lo­me­ta­ra ste od cen­tra gra­da, na ma­gis­tral­nom pu­tu, bli­zu je auto­put, sa­mim tim i dvi­je su­sje­dne ze­mlje i nji­ho­vi gla­vni gra­do­vi. ‘Unis’ je imao i re­zer­vo­ar od 500 ku­bi­ka vo­de. I dva 20-ki­lo­vol­tna da­le­ko­vo­da„, ka­Å¾e Mi­lo­va­no­vić.

„Unis“ je, tvrdi on, bi­lo naj­pro­fi­ta­bil­ni­je pre­du­ze­Ä‡e u Ba­nja­lu­ci. U naj­bo­ljim go­di­na­ma pri­hod je do­se­zao i do 120-130 mi­li­ona ma­ra­ka. Ni­je bi­la ni­je­dna go­di­na da ni­je bi­lo čis­te do­bi­ti od če­ti­ri do pet mi­li­ona ma­ra­ka.

ÄŒak smo tra­Å¾i­li i pri­je­vre­me­nu ot­pla­tu kre­di­ta, ali nam to svo­je­vre­me­no ni­je omo­gu­Ä‡e­no. Kri­za je po­Äe­la da se osje­Ä‡a već 1986. go­di­ne. Ta­Äni­je, do­la­zi­lo je do la­ga­nog pa­da. A do ta­da su za­po­sle­ni ima­li 16 pla­ta, ču­ve­ni ‘vi­šak’. I za­to su svi htje­li da do­Ä‘u u to pre­du­ze­Ä‡e i za­to je bi­la ve­li­ka se­le­kci­ja ka­dra. A oni ko­ji su ra­di­li tu se­le­kci­ju, zna­li su ka­ko to tre­ba da ura­de„, re­kao je Mi­lo­va­no­vić.

 

 
Ra­dni­ci

Mi­Ä‡o Mi­lo­va­no­vić ka­Å¾e da je „Unis“ pri­je ra­ta za­poš­lja­vao 720 ra­dni­ka, iako je bio pro­je­kto­van na 370 ra­dni­ka. Ta­da je, ka­Å¾e on, bi­lo dru­ga­Äi­je vri­je­me – na 50 ra­dni­ka do­la­zio je je­dan pri­pra­vnik.unis ramici-eufor baza 28

Po po­vrat­ku iz ra­ta sam u ‘Uni­su’ za­te­kao 333 ra­dni­ka. Za­ku­pni­nom ko­ju smo do­bi­ja­li od SFOR-a naj­ve­Ä‡i broj ra­dni­ka smo tre­ti­ra­li kao ra­dni­ke na če­ka­nju. Pla­Ä‡a­li smo im pen­zi­ono i so­ci­jal­no i čak smo im odre­Ä‘e­no vri­je­me da­va­li ne­ku na­kna­du. Svi su ra­dni­ci zbri­nu­ti s naj­ve­Ä‡im mo­gu­Ä‡im so­ci­jal­nim osje­Ä‡a­njem„, ka­Å¾e Mi­lo­va­no­vić.

 
Po­slo­vna zo­na

Na­kon pro­da­je „Uni­sa“ iz Admi­nis­tra­ti­vne slu­Å¾be gra­da Ba­nja­lu­ka sa­op­šti­li su da se za ula­zak u bu­du­Ä‡i te­hno­lo­ški bi­znis park pri­ja­vi­lo vi­še od 50 za­in­te­re­so­va­nih in­ves­ti­to­ra. Me­Ä‘u­tim, pet go­di­na ka­sni­je i ta je ide­ja pro­pa­la, a te­hno­lo­ški bi­znis park je odje­dnom pos­tao po­slo­vna zo­na. Na­ime, Sa­vjet za pri­vre­du, za­poš­lja­va­nje, fi­nan­si­je i bu­džet gra­da Ba­nja­lu­ka je 19. mar­ta ove go­di­ne odlu­Äio da se iz­vrši pre­na­mje­na te­hno­lo­škog bi­znis par­ka u po­slo­vnu zo­nu. Gra­do­na­Äel­nik Ba­nja­lu­ke Slo­bo­dan Ga­vra­no­vić je re­kao da je pro­je­kat „Te­hno­lo­ški bi­znis park“ ra­Ä‘en pri­je osam go­di­na i da je po­dra­zu­mi­je­vao ve­li­ko ula­ga­nje. Ubrzo će se sa­zna­ti da li je pro­mje­na ime­na bi­la sa­mo još je­dna ka­mu­fla­Å¾a ili će za­par­lo­Å¾e­ni plac u Ra­mi­Ä‡i­ma ko­na­Äno oži­vje­ti.
unis ramici009

SLEDEĆE: Od „Cvje­Ä‡a­ra“ os­tao sa­mo ko­rov

Izvor vijesti: CAPITAL i Nezavisne novine




 

Nema Komentara.
Icon Susreti Banjalucana
Icon Ko je online?
US 18.191.x.x
US 3.17.x.x
US 18.117.x.x
US 3.141.x.x
Icon Anketa
Da li ćete izaći na lokalne izbore 2020. godine?
DA
NE
Icon Video Galerija
Thumbnail
Icon Foto Album
Icon Partneri
BLUSRCU Facebook
 
MemHT Portal is a free software released under the GNU/GPL License by Miltenovik Manojlo