Namjera ovog teksta je analizirati simboliku i znaÄenja uliÄnih etno-vjerskih grafita, parola, stikera i konzumaciju (Äitanje, recepciju) njihovih tekstova i podtekstualnih poruka u Banjoj Luci, nekada vojno-strateškom, a sada politiÄkom centru Republike Srpske (RS).
Piše: SrÄ‘an Šušnica Šule
http://sajtum.blogspot.se
Apstrakt: Namjera ovog teksta je analizirati simboliku i znaÄenja uliÄnih etno-vjerskih grafita, parola, stikera i konzumaciju (Äitanje, recepciju) njihovih tekstova i podtekstualnih poruka u Banjoj Luci, nekada vojno-strateškom, a sada politiÄkom centru Republike Srpske (RS). Etno-vjerski grafiti su zapaljiva forma street arta Äiji narativni i vizuelni kodovi sadrže dominatna nacionalna i vjerska obilježja, teme i mitove, u ovom sluÄaju, srpskog etniÄkog korpusa i koji u postratnom kontekstu vrlo lako postaju govor mržnje kroz isticanje etno-vjerskih razlika, veliÄanje zloÄina i ratnih uspjeha, vrijeÄ‘anje i netrpeljivost prema drugaÄijem. Sa njima se agresivno proizvodi vidljivost „našeg“, toliko snažno da diskurzivno proizvodi nevidljivost i autocenzuru drugog i drugaÄijeg. Tekst daje kontekstualnu interprentaciju znaÄenja i društveno-politiÄkih diskurza grafita, u svijetlu graÄ‘anskog rata i agresije na Bosnu i Hercegovinu (BiH) i djelovanja politiÄkih elita u RS. To Äini propitujući prirodu, karakteristike, intezitet i kvalitet veze izmeÄ‘u produkcije i konzumacije etno-fašistiÄkog govora mržnje u grafitima na jednoj i poruka etno-politiÄke elite u RS u javnom, regulativnom i medijskom prostoru na drugoj strani. Naglašavajući njihovu snažnu povezanost i interaktivnost, tekst ukazuje na još uvijek svježu politiÄku namjeru populistiÄke legitimizacije graÄ‘anskog rata, zloÄina i etniÄkog ÄišÄ‡enja, ali i glorifikacije RS i podjele BiH kao legitimnih ratnih steÄevina srpskog naroda u BiH. Ekstremna vidljivost i intezitet veze izmeÄ‘u ulice i politike indukuje zaborav na multietniÄku prošlost – nudi “narodni i duhovni legitimitet” za opstanak RS baš u ovom gradu i za njegovo pripadanje baš srpskom etniÄkom korpusu. Nudi nategnuti kulturno-politiÄki i ratno-emancipatorski „kontinuitet“ i „normalnost“ RS i otkriva pravu namjeru krvoprolića u kojem je nastala. U dosljednom maniru Umbertovog „Ur-fašizma“.
KljuÄne rijeÄi: street art, javni prostor, etno-vjerski grafiti, govor mržnje, nacionalizam, etniÄko ÄišÄ‡enje, etno-politiÄka elita, etno-fašizam, Banja Luka (BiH).
Umjesto uvoda
Ovaj tekst je dio autorovog magistarskog istraživanja na Fakultetu za društvene nauke u Ljubljani i pokušaj da se prikaže priroda, intezitet i posljedice POVEZANOSTI izmeÄ‘u produkcije i konzumacije etno-vjerskih uliÄnih grafita, parola i stikera na jednoj strani i produkcije i konzumacije poruka politiÄke elite u javnom i medijskom prostoru na drugoj strani. Pokušaj da se prikaže naÄin na koji ove poruke, u meÄ‘usobnoj interaktivnosti, okupiraju i osvajaju javni, društveni i politiÄki prostor i proizvode etnokratiju u današnjoj Bosni i Hercegovini (u nastavku teksta: BiH). Ovaj tekst predstavlja i pokušaj razotkrivanja zabluda i mitova koje elita Republike Srpske (u nastavku teksta: RS) nameće graÄ‘anima, pripadnicima srpskog naroda u autorovom dvorištu. NaÄina na koje elita zloupotrebljava ljudske emocije, ratne tragedije i žrtve, nacionalna osjećanja, individualna i kolektivna sjećanja i kulturu, te radikalizuje plebs do željenog stadijuma u kojem se totalitarne i etno-fašistiÄke poruke elite mogu pravdati raspoloženjem masa, a protekom vremena se više ne može razabrati šta je prvo nastalo poruka elite ili poruka ulica.
Etno-fašizam u 4 slike
Ovjde želim da kroz Äetiri grupe ili slike predstavim i uporedim poruke i narative ulice (etno-vjerskih grafita, parola i stikera) i pop-nacionalistiÄke poruke i akte politiÄke elite RS prikazujući ih u Äetiri grupe ili slike. To su: poruke etno-politiÄkog tradicionalizma, kontinuiteta i legitimiteta teritorije; poruke straha i prezira prema drugaÄijima, ugroženosti, frustracija i zavjera; poruke legitimizacije rata i zloÄina, herojstva i opsesivnog perpetum bellum-a i poruke iracionalizma, odbacivanja modernizma i slavljenja fašizma.
Materijal je složen tako, da svaka slika na poÄetku prikazuje poruke ulice – grafite, stikere i parole, zatim poruke politiÄke elite, a onda i prateći autorov tekst. Zbog ograniÄenosti prostora, ovdje nisu mogli biti prikazani svi prikupljeni istraživaÄki materijali, te su odabrani samo oni koji predstavljaju tipiÄne i glavne poruke ulice i elite.
Slika 1:
Etno-politiÄki tradicionalizam, kontinuitet i legitimitet teritorije
|
Grafiti u centru grada, između 2005. i 2012. godine |
PolitiÄka stremljenja, društvena, medijska i institucionalna realnost RS u stalnoj su potrazi za dovoljnom koliÄinom tradicije koja bi bila „ratio“ njenog postojanja i nastanka. Reklo bi se kao i svako prosjeÄno evropsko društvo. Narisana na poÄetku, „homogenizirana i zaokružena“ u krvavom ratu, a „legitimizirana“ dejtonskim „mirom“, RS svojoj politiÄkoj eliti nameće zamornu zadaću da stalno osmišljava novi govor (new speach), retoriku i poruke kojom će plebsu konzervirati razloge svog nastanka. Reklo bi se kao politiÄka Šeherezada. Ova potreba za novom retorikom se uvećava sa protekom vremena. I ta „nova“ retorika nija posve nova, već se oslanja na stare, podobne narative i mitove, dodajući im nove uloge, perspektive i popularna oÄekivanja. Prvu grupu poruka, tj. sliku etno-fašizma o kojoj govorim ovdje, nazvaću etno-politiÄki tradicionalizam, kontinuitet i legitimitet teritorije. Ovu grupu poruka ulice Äine narativi, predstave, vizuelni kodovi, simboli i izjave u javnom prostoru koji pokušavaju da definišu „Äija“ je ovo teritorija i „zašto“, da „neprosvećenim“ „otkriju“ istorijsko-politiÄku, tradicionalnu i demografsku opravdanost sadašnje etniÄki Äiste teritorije RS i grada Banje Luke i da potvrde „prirodnost“ i „normalnost“ etno-vjerskog homogeniziranja teritorije.
Autori grafita, uglavnom mladi ljudi, jasno pokazuju Äiji je Banja Luka grad, Äija je ovo teritorija i ko na njoj može biti etniÄka dominanta (slike A1 i A3). Vrlo direktno definišu ko je „pravovjeran“ banjaluÄanin. Ili kako se treba navijati za lokalni fudbalski klub – uz pomoć boga i crkve, kao pravi Srbin – sve drugo je jeres. Autori, bez ikakve dvojbe, upućuju Äitaoca da Muslimanima/Bošnjacima (u nastavku teksta: Muslimani) i Hrvatima i drugaÄijima, nema ni društvenog ni politiÄkog mjesta u (nekada zajedniÄkoj i multietniÄkoj) a sada srpskoj Banjoj Luci i meÄ‘u simpatizerima (nekada zajedniÄkog i multietniÄkog) a sada srpskog FK Borac (slike A2 i A7).
To su klasiÄne ekskluzivistiÄke poruke koje imaju Äetiri podtekstualna znaÄenja važna za bosansko-hercegovaÄki (u nastavku teksta: BH) kontekst. Prvo je da se ovim porukama ustvari podrazumjeva ko je ovdje prvi došao, ko je ovdje postojao prvi, ko drugi i tako redom. Ko polaže pravo na zemlju i grad. Ko je posljednji došao, treba prvi da ide, a to ne ide bez nasilja. Drugo znaÄenje je da se ovim porukama vrši prenaglašavanje kulturne i politiÄke pripadnosti teritorije Srbima i to se Äini na neobjašnjivo amnezivan naÄin. Teritorija i grad se svojataju kao da Srbi do sada nisu na njoj živjeli stotinama godina, kao da na njoj i o njoj Srbi nisu politiÄki odluÄivali i prije 1992. godine – kao da je nemaju pa je tek trebaju osvojiti. A osvajanje dozvoljava i opravdava nasilje, rat, destrukciju, etniÄko ÄišÄ‡enje i homogenizaciju, odnosno odbranu oÄišÄ‡ene teritorije. Treće znaÄenje je da poruke ulice govore o potrebi srpskog politiÄkog korpusa (shvaćenog iz perspektive autora grafita) da živi i politiÄki odluÄuje sam u svojoj sabornosti, na svojoj teritoriji. Bez onih drugih, nesrba, nepravoslavnih i ostalih. Da je to jedini naÄin da se živi „serbian way of life“ i da se sve ono vjersko, etniÄko, mitološko što je bilo (i što je inaÄe u svakom graÄ‘anskom društvu) rezervisano za privatnu i polujavnu sferu, prolije u javnu sferu, a zatim podruštveni, a onda i podržavi. ÄŒetvrto znaÄenje ide za tim da je „prirodno i normalno“ da jedna „vjekovna srpska teritorija“ kao što je RS na kojoj, u jednom sakralizovanom i sabornom društvu, svoj „way of life“ većinom žive i o njemu dominatno odluÄuju Srbi, postane dio vjekovne i još starije srpske matice Srbije – u jednom „finom“ esencijalistiÄkom toku istorije od nas ka našoj prošlosti. Naravno prvo otcjepljenjem od BiH, a onda i ujedinjenjem (slike A4, A5 i A6).
|
↑Ilustracija A.8
OD UNIVERZALNOG DO VJERSKOG, NARODNJAÄŒKOG I MONONACIONALNOG: Stari (do 1992.) i novi (od 1992.) grb Banje Luke. Na novom grbu su, pored kontura tvrÄ‘ave Kastel, kao centralni simboli postavljeni temelji pravoslavnog sabornog hrama i u njima upisani krst sa Äetiri ocila, tzv. Äetiri S, kao vjerski simbol Srpske pravoslavne crkve, narodni simbol sa kojima se poistovjećuju pripadnici srpskog naroda i državni - nacionalni simbol Srbije od poÄetka 19 vijeka do danas. (vidjeti Izvore i literaturu - izvor pod rednim br. 6)
|
|
↑Fotografija A.9 i A.10
NASTAVLJAMO GDJE SMO STALI: Spomenik Banu Milosavljeviću u centru ispred obnovljenog hrama, dijelo Dragoljuba i Miodraga Dimitrijevića, otkriveni na krsnu slavu Banje Luke, Spasovdan, 20.05.2004.i osveštanje obnovljenog hrama Hrista Spasitelja u Banjoj Luci 2009. (hram je podignut 1929. godine na zemlji koja je kupljena od Islamske vjerske zajednice, oštećen je u nacistiÄkom bombardovanju 6. aprila 1941., srušen u ljeto '42. od strane ustaške uprave, od 1945. do 1992. tu je bio park i spomenik borcima NOB).
|
|
↑Fotografija A.11
ZVANIÄŒNE PORUKE ELITE NA ULICI – BANJALUKA JE BILA I OSTAĆE SRPSKA: Ulice i naselja koja nisu nosila dovoljno „srpske“ nazive „morali“ su ih mijenjati. U 2 godine rata srpska banjaluÄka elita promjenila je naziv oko 250 ulica, brišući muslimanska, hrvatska, slovenska, makedonska, komunistiÄka i dobar dio NOB imena i identifikacija. Promjenjeni su nazivi i 15 mjesnih zajednica (vidjeti Izvore i literaturu - izvori pod rednim br. 7 i 8)
|
Ove poruke ulice izgleda ne samo da proizvode i otkrivaju znaÄenja, već kao da su i proizvod nastojanja srpske politiÄke elite da za RS i sebe obezbijedi kakvu takvu etno-politiÄku tradiciju, kontinuitet i legitimitet. StiÄe se utisak da autori ovih grafita na ulici samo reprodukuju dominantne javne poruke koje proizvode srpski politiÄki lideri i vjerska elita. Kada pogledamo poruke politiÄke elite u ovoj prvoj slici, vidimo da elita politiÄko-pravnim simbolima, nazivima i objektima posrbljava, sakralizuje i unificira javni prostor u kojem je vrlo teško biti drugaÄiji, a oni koji to (na njihovu nesreću) ipak jesu, u takvoj sabornosti se lako otkrivaju i marginalizuju (slike A8, A11 i A12). U takvoj sabornoj juhi, elita povlaÄi politiÄke, kulturne i etniÄke paralele, pa i znakove jednakosti izmeÄ‘u Banja Luke i RS danas i Vrbaske banovine u Kraljevini Jugoslaviji, što je posebno karakteristiÄno i reprezentativno za današnju Banja Luku kao glavni grad RS. Kao cigle selektivnog i povezujućeg sjećanja izmeÄ‘u Vrbaske banovine i današnje Banja Luke elita nudi simbole kao npr: spomenik i ulica Bana Milosavljevića (prvi ban Vrbaske banovine), ulica Bana Lazarevića (inaÄe otac srpskog intelektualca Predraga Lazarevića koji je poÄetkom 90-tih žario i palio Srbe svojim etno-fašistiÄkim govorima o njihovoj ugroženosti, a danas je akademik Akademije nauka i umjetnosti RS), bista i ulica Kralja Petar I KaraÄ‘orÄ‘ević, simbole Kraljevine Jugoslavije i Srbije, obnovljeni hram Hrista Spasitelja, novoizgraÄ‘ene pravoslavne crkve u centru Banja Luke, ali i druge (slike A9, A10 i A13). Pomoću njih se Banjoj Luci i RS pripisuje etno-politiÄka tradicija kraljeve i srpske Vrbaske banovine, koja nedvosmisleno treba da proizvede opravdanje za postojanje RS u ovom gradu i ovom dijelu BiH i za pripadanje ovog grada i dijela BiH baš tom entitetu. Neki djelovi elite idu i dalje od Vrbaske banovine u prošlost, i po današnjoj RS markiraju stare i „nemanjićke“ manastire i zadužbine, otkrivaju „srpske“ i „pravoslavne“ stećke i srednjovjekovna groblja u temeljima džamija, govore o Bosni kao srpskoj nacionalnoj baštini Nemanjića ili Srpske pravoslavne crkve, itd. Neki ne idu u prošlost, već proizvode prošlost u sadašnjosti, obnavljajući srušene hramove ili gradeći nove pravoslavne bogomolje nadomak kulturno-istorijskih spomenika kao što je Kastel. Nova bogomolja na taj naÄin crpi svoju patinu od Kastela, a Kastel odmah izgleda malo više „srpskiji“. Medijski i institucionalni narativi elite prate razvoj dogaÄ‘aja i podražavaju patinu i tradicionalizam RS, kao prirodnog nastavka Vrbaske banovine, a nju kao prirodni nastavak Slounskog fronta, a njega kao nastavak Sarajevskog antetata, a njega kao normalan nastavak Nevesinjske puške i tako dalje i dalje. U ovom pravcu idu i nazivi i jubileji kulturnih institucija kao što su Zavod za zaštitu spomenika RS, Muzej RS (koji je skoro proslavio 80 godina) i Muzej savremene umjetnosti RS (koji je skoro proslavio 40 godina). Svi se ovi narativi podražavaju atributivnim nazivom republike „Srpska“,, ustavnim definicijama RS kao „države srpskog naroda“, grbom RS, grbom grada Banja Luke ili novim nazivima banjaluÄkih ulica u kojima je izbrisana skoro svaka muslimanska/bošnjaÄka, hrvatska, slovenska i makedonska identifikacija. Naravno, novi nazivi nameću javnom prostoru iskljuÄivo srpska etno-vjerska i istorijski podobna svojstva i identifikacije.
|
↑Fotografija A.12
SAKRALIZACIJA PROSTORA I POSRBLJAVANJE TVRÄAVE KASTEL: Nova pravoslavna crkva kod tvrÄ‘ave Kastel na mjestu gdje nikada nije bilo sliÄnih bogomolja (utvrda u ovom obliku je uglavnom iz osmanskog perioda, ali sa bogatim antiÄkim, ranohrišÄ‡anskim i srednjovjekovnim slojevima). Na mjestu gdje je izgraÄ‘ena ova crkva postojao je mali park sa bronÄanom statuom „BanjaluÄanka“.
|
|
↑Fotografija A.13
SPEKTAKL ELITE – 80 GODINA MUZEJA REPUBLIKE SRPSKE: Jubilarna izložba 2010. godine, povodom 80 godina Muzeja RS (ex Bosanske Krajine) sa temom „Vrbaska banovina“ – „Ne obilježavamo samo 80 godina Muzeja RS, nego i 80 godina od kada se Banja Luka organizovano razvija u oblasti kulture i ono što imamo danas je dio te tradicije i duhovnosti, koju ne smijemo da zaboravimo. Banja Luka je prije 81 godinu prvi put postala glavni grad tadašnje Vrbaske banovine, a danas je glavni grad Republike Srpske koja krupnim koracima koraÄa ka razvijenoj evropskoj regiji', naglasio je Radmanović“ (Nebojša Radmanović, Älan predsjedništva BiH iz reda srpskog naroda, prim.autora) (vidjeti Izvore i literaturu - izvor pod rednim br. 9)
|
Pri ovom procesu nasilnog prisjećanja ili re/produciranja sjećanja, i ulica i elita postižu to da predstave i memorije o drugim, manje bitnim, „turskim“, socijalistiÄkim, internacionalnijim ili uopšte „nesrpskim“ epohama, dogaÄ‘ajima, liÄnostima i narativima polako padaju u zaborav. A da bi se novonastale, „nesrpske“ rupe u kulturnoj memoriji popunile, elita proizvodi nespojive i sinkretistiÄke kombinacije, (i)racionalizacije i parafraze istorijskih dogaÄ‘aja, narativa i tradicionalnih srpskih kulturnih obrazaca i praksi, naravno uz njihovu neizbježno nategnutu re-interpretaciju i mitologizaciju. Na taj naÄin elita stare mitove preraÄ‘uje u novu pop-mitologiju, a grafiti ju reproduciraju na ulicama uz nezaobilazan govor mržnje. Krug se zatvara i, gle Äuda, Banja Luka je oduvijek bila srpski grad, i taÄka. Sjećanje je silovano, a etniÄko ÄišÄ‡enje je urodilo plodom. I to me podsjeti na jedan vic koji od od rata kruži po Banjoj Luci, a koji kaže: oni koji su se rodili u Banjoj Luci, u drugoj polovini 70-tih ne pamte Tita; oni koji su se rodili u prvoj polovini 80-tih, ne pamte sarajevsku olimpijadu; a oni koji su se rodili u drugoj polovini 80-tih i kasnije ne pamte Muslimane. Surovo, Äak fašistiÄki, ali nažalost istinito.
Izvor vijesti: http://sajtum.blogspot.se